UNGE OG COVID-19
HVEM DELER DU SPYT MED?
Den hidtil eneste landsdækkende Covid-19 kampagne fra civilsamfundet under corona med fokus på unge. Et vigtigt initiativ i en tid, hvor smittetrykket er hastigt stigende og hvor målgruppen var på vej tilbage fra corona lockdown og en sommer UDEN udlandsrejser, festivaler, koncertoplevelser og sommerflirts. Udarbejdet i samarbejde med Lungeforeningen.
På bagkant af løftede statslige pegefingre og en indgroet corona-træthed hos danske unge opstod piratfester og større sammenkomster - og hudsult lod til grådigt at fortære forsigtighed og viden om afstand og afspritning.
Opgave
At skabe ansvarlig og corona-sikker adfærd for unge mellem 15 og 25.
Løsning
Med fokus på at skabe instinktiv respons via klamhed udkom kampagnen med blandt andet:
- En SoMe film i øjenhøjde med de unge på fokus på festkultur og socialt samvær autentisk leveret af influencers
- Plakater v. alle Netto-butikker, buslangsider, 2500 bus-infoskærme, folieret bus, digitale skærme i 30 storcentre, digitale storskærme i hovedstaden
- Indsigter udviklet i samråd med de unge selv samt et ekspertteam af forskere inden for virologi, epidemiologi, adfærd, hjerneudvikling og forebyggelse.
- Udvikling af hvidbog til gavn for corona-udfordrede kommuner og offentlige institutioner
Resultater
- 1.85 mio. visninger af filmen på sociale medier
- 36.800 delinger
- 69.000 interaktioner
- +250 corona-sikre idéer til måder at være sammen på skabt af de unge selv
- Rost af WHO som et godt eksempel på kommunikation under tiltagende “corona-fatigue”
- Benyttes nu som case på flere videregående uddannelser - bl.a. Journalisthøjskolen